Referenser

Resa till Minsk på egen hand

Hej Evgenia, jag vill börja med att tacka för all hjälp inför vår resa till Minsk den gångna helgen. Resan blev väldigt lyckad, det gick bra på flygplatsen med visum och försäkring. Vi beställde taxi på flygplatsen till hotellet vid en av de rekommenderade diskarna. Jag läste på flygplatsens hemsida att de rekommenderade att man skulle göra så och inte åka med de personer som strök omkring i avgångshallen och erbjöd taxi. Taxiresan kostade 25 EUR.

Hotellet Monastyrsky var helt fantastiskt, en av de absolut bästa hotellen jag bott på, jättefina rum, bra säng. Vi fick också bra service av personalen med hjälp att betala taxi. Jag och min fru var supernöjda. Åker vi tillbaka till Minsk är detta hotell ett självklart val.

Vi var ju i Minsk för att titta på basket och baskethallen låg en bit utanför de centrala delarna så vi hann inte med att se så mycket annat, Vi hann dock med att ta en promenad till Krigsmuseet som jag också varmt kan rekommendera. Staden var jättefin framförallt på kvällen då allt lystes upp, alla vi träffade var trevliga och hjälpsamma trots att de inte pratade så bra engelska

Slutligen kan jag säga att alla vi som reste var supernöjda med vår vistelse i Minsk och jag kan verkligen rekommendera att åka dit. Kanske helst annan tid än vintertid dock.

Tack återigen för all hjälp.

Med vänlig hälsning fam. Andersson

Visumfri kryssning inkl. 2 nätter på hotell

​Hej Evgenia,

​​Vi säga att vi har haft en underbar resa med mycket bra guide och organisation. Anastasia har gjort ett fantastiskt jobb! Vi tackar för en mycket bra organisation med mat hotell mm. vi är super nöjda! ​familjen Mayer.

Resa till Minsk på egen hand

Vi är jättenöjda med vår helg i Minsk! Allt fungerade utan några som helst problem. Den guidade turen och operaupplevelsen får också högsta betyg. Väldigt proffsigt och uppskattat att du ringde på fredagskvällen för att kolla att allt hade gått bra med visumprocessen. / P.S.

Gruppresa - Weekend i Kiev med Tjernobyl, Poltava

Hej Evgenia.

Tack för all hjälp med vår resa. Den överträffade verkligen våra förväntningar.

Vi blev mycket väl omhändertagna på plats i Kiev , rundtur med guide och hotellet var perfekt.
Dagsresan till Poltava var mycket intressant och guiden på plats i Poltava tog hand om oss ett mycket bra sätt.
En stor behållning var också resan till Tjernobyl, vi hade tur som kunde se kärnkraftverket innan det omsluts av den nya "sarkofagen".
Spökstaden Pritjat gav ett skrämmande perspektiv till katastrofen för 30 år sedan.
Att fritt få gå runt i några av byggnaderna gav utrymmer till eftertanke på vad som en gång hänt.

Så här i efterhand så hade vi nog behövt en heldag till för att kunna se och uppleva mer av Kiev.

Med vänliga hälsningar / Leif och Tobias

Resa till Minsk på egen hand

​Evgenia - fantastisk service med bokningen av vår resa, både via mejl och telefon! Och superbra med sammanställningen av tips allt från hur man hittar till hotellet och valutan mm och hjälp med hur man ska fylla i visumansökan. Jag kommer helt klart rekommendera andra att boka via dig!

Och jag hoppas också kunna använda mig av dig/er igen framöver, jag är tex lite sugen på att åka till Georgien, Armenien och Azerbadjan på en rundresa ca 2 veckor. Men vet inte om läget är säkert där borta.

Vi hade verkligen en toppenresa!​ P. Larding

Hockey VM i Ryssland 2016

Hei

Jeg vil bare takke for super service i forbindelse med vår reise til Moskva 13.-17. mai. Hotellet var bra og ikke minst høydepunktet 2 flott hockey kamper.

Vi hadde en fantastisk tur og skulle vi ønske oss en tur til Russland igjen velger vi uten tvil dere J

Med vennlig hilsen/ Kari Gjørlihagen

Weekend i St Petersburg

Hei Evgenia.

Nå er reisen vår unnagjort, og vi er meget fornøyd med resultatet.

Vi har storkost oss hele veien.

Nevner det i vedlegget, men må bare si igjen: Galina var bare en helt utrolig dyktig guide, og et oppkomme av kunnskap. Superbra.

Tusen takk for en skikkelig minne- og lærerik tur / ​fam. Østerbø

Resa till Moskva på egen hand

​​Hemma från Moskva! Jag är beredd att helt överge mina gamla föreställningar om det osmidiga och krångliga Ryssland som jag upplevde under 1990-talet. Allt har gått väldigt smidigt, speciellt imponerad blev jag av flygplatsen, välskyltat och solklart var man skulle göra vad. Matreshkas stora fördel var att det låg så centralt. Standarden helt ok för några dagar. Personalen vänlig och hjälpsam. Frukosten, nja…men, å andra sidan fanns där korv som man fick köa länge för att få i början av 90-talet. Och baren på andra sidan gatan som spelade irriterande hög musik på nätterna kan man inte lasta hotellet för.

Intryck från stadsvandringar:  “min” mataffär på Lomonosovskij prospekt var förvandlad till oigenkänlighet, allt finns att få och kassapersonalen översvallande vänlig. Kvarteret där jag bodde på 90-talet hade blivit tråkigare med en innergård full av parkerade bilar, där husets män tidigare gjorde brasor och grillade på nätterna. Jag minns hur jag kunde somna till sång, dragspelsmusik och doftande jasminer.

Tog med barnbarnet på stora cirkusen och upplevde en fantastisk föreställning!

Min älsklingsrätt, pelmeni, fanns på uteserveringar nära Röda torget. Bara känslan av att kunna sitta på en uteservering i centrala Moskva och bli serverad av vänlig personal gjorde resan väl värd.

Staden dominerades mer av den stora Segerdagen än av VM i ishockey. Röda Torget var avstängt alla de dagar vi hade på oss. Att se GUM som ett tjusigt märkesvaruhus kändes märkligt…

Min ryska fungerade fortfarande efter alla dessa år, men borde kanske ha läst lite i grammatiken innan jag for…​​jag fick lust att åka tillbaka igen.​​

Tack för en välplanerad resa​! ​​/Eve Mandre​

Gruppresa - Weekend i Kiev med Tjernobyl, Poltava

​Tycker att denna resa var över förväntan!-allt har fungerat mycket bra!-vår guide Taras tog väl hand om oss och när han inte var med så rekommenderade han bra (och otroligt billiga) restauranger. Övriga guider (Poltava/Tjernobyl) var också mycket duktiga och socialt kompetenta, jag kan faktiskt inte klaga på nåt men man bör vara intresserad av resmålen.Tycker att övernattningen i Tjernobyl är att föredra när vi jämförde med övriga i sällskapet; enklare standard men vilken atmosfär och vi hade en härlig kväll med övriga på hotellet!-något vi alltid kommer att minnas och bära med oss!

Kan enkelt rekommendera resan!  Mattis Karlsson

Resa till Uzbekistan på egen hand

Hej Evegenia!

Vi kom hem från Uzbekistan igår, trötta efter en lång resa, men mycket nöjda. Allt gick efter planerna, det var bara snabbtåget från Samarkand till Tashkent som blev inställt p g a tekniskt problem (trodde man) så vi fick åka vanligt tåg i första klass som inte gjorde några stopp. Det var helt okej. Dessutom fick vi trevligt uzbekiskt sällskap i kupén.

All personal på R.T och på hotellen var tillmötesgående och vänliga. Så resan blev ett fint minne för mig, min bror och min mamma. Vi återkommer gärna till er om en annan resa blir aktuell. Stort tack för all er hjälp och service inför resan! Vi rekommenderar er gärna till andra.

Vänliga hälsningar Zakrisson M (Resa till Uzbekistan på egen hand)

Gruppresa - Weekend i St Petersburg

Vi är mycket nöjda med resan. Det blev en stor upplevelse. Mycket tack vare den utmärkta guiden Luba. Vi vill gärna rekommendera denna resa. Hotellet var också av god klass (Hotell Sokos Olympia Garden).

Med vänlig hälsning

Lennart Schweitz (Gruppresa - Weekend i St Petersburg )

Gruppresa - Weekend i St Petersburg

Hej Adriana!

Nu är vi tillbaka i Sverige och sitter och bläddrar i praktböcker från Erimitaget. Vår resa var fantastisk! Till stor del beroende på din goda planering. Hotellet vi bodde på, Ambassador, var ett utmärkt hotell i alla avseenden. Mycket god service, vacker utsikt från restaurangen, god frukost. Kan verkligen rekommenderas.

Programmet var också välplanerat. Jag gillade stadsrundturen. Man fick en god överblick. Erimitaget var överdådigt. Som helhet slår det  nog alla museer jag besökt. Inte nog med konsten i varje rum, utan själva rummen var fantastiska. Katarinapalatset  var också en höjdare.

Något som bidrog starkt till att resan var så lyckad var vår guide Elena. En av de bästa guider jag haft under mina resor. Kunde allt och berättade gärna och länge. Svarade på alla frågor! Och var dessutom noggrann i sin planering. Hon får högsta betyg av oss fyra!

St Petersburg är ju en väldigt vacker stad och väldigt välbehållen (mycket är väl restaurerat efter kriget). Vackra byggnader, breda avenyer, mycket vänliga människor överallt, även om man ofta fick lita till kroppsspråket.

Sedan hade vi tur med de andra i gruppen. Trevliga och vänliga medresenärer som vi hade stort utbyte av. Maten på hotellet var utmärkt, maten på luncherna var inte lika god som på hotellet. Men en sån inramning den första dagens lunch - palats med gigantisk matsal och pianist som spelade….

För oss var det en helt igenom lyckad resa som vi gärna rekommenderar till vänner och bekanta. Stort tack för alla insatser som du gjorde inför resan och för att ha hittat en sån toppenguide!!!

Vi kanske ses igen!

Hoppas det.

Bästa hälsningar

Bertil Flodin med familjen

Resa till St Petersburg på egen hand

Hej!

Nu är vi tillbaka från Sankt Petersburg.
Det blev en fantastiskt fin resa! Vi är så nöjda. Ni har gjort ett toppenjobb!! Hotellet Petro palace var pefekt. Vi har rest mycket och har mycket att jämföra med.
Vår guide Olga gjorde ett fantastiskt jobb!! Mycket påläst och duktig och gjorde resan till ett mycket fint minne. Vi vill varmt rekommendera henne för framtida besökare.

Mvh Hans och Barbro (oktober 2014)

Rundresa till Uzbekistan på egen hand

Hej Evgenia

Tack för ett fantastiskt reseupplägg , resan var mycket lyckad. Guiden var jättebra med fin engelska , kanske lite mångordig med mkt detaljer, men söt och rar.

Hon var rätt flexibel, vi fick tx ändrat lite på måltiderna. Frst serverades bara euroupeisk matm men efter ett par ggr fick vi utmärkt god inhemsk mat.Allt var jättebra.

En enda malör inträffade: på Bukhara flygplats kunde de ej checka bagaget direkt till Köpenhamn utan vi skulle ta ut det i Moskva, vilket efter mycket om och men lyckades i transit, så vi fick väskorna i Cph.

Än en gång jättetack för Ditt arbete med vår mycket lyckade resa.

Mvh Rigmor och Margot

Visumfri kryssning till St Petersburg

Jag är nöjd med min kryssning, det var väldigt lyxigt med egen guide och chaufför allt fungerade bra med båda, särskilt Olga var duktig och påläst. När man är nöjd med resan skall man talka om det!
Hälsningar Berith (september 2014)

Resa till St Petersburg på egen hand

Hej!

Nu har vi kommit hem från vår resa till Sankt Petersburg och jag måste säga att vi verkligen har haft en kanonbra resa! Det hade inte kunnat bli bättre. Jättebra hjälp med bokning av hotell och resa, ansökan om visum etc. och sen hade vi en toppenbra guide (Evgenia Kaleynik) på alla utflykter. Eftersom vi hade bebis med oss på resan så var det kanonbra att vi hade egen bil och guide på alla aktiviteter också!

Vi är verkligen jättenöjda! STORT tack :)

Familjen Gillingsjö

Gruppresa - Visumfri kryssning till St Petersburg

Hej!

Tack för att du ordnade vår resa till St.Petersburg! Vi är mer än nöjda! Våra båda guider var mycket bra. Speciellt Elizaveta Pavlenskaya som tog oss runt i St.Petersburg.

Vi kommer att tala varmt om Östresor / Johansson

Resa till Minsk, Vitryssland

Hej Evgenia,

Resan var FANTASTISK. Inga som helst problem med något faktiskt. Vi kom direkt till flygplatsen och det var inga som helst problem med visum. Vi kom till flygplatsen och det sköttes väldigt snabbt och enkelt. Taxiresan funkade bra också. Har egentligen inga övriga synpunkter. Minsk är en fin stad med många väldigt trevliga människor! Stort tack för all hjälp!

Love Lyssarides

Klassresa till Moskva

​Hej!

Ett mycket stort och varmt TACK för en fantastiskt trevligt ordnad resa.

När jag träffar människor så talar jag om hur bra Östresor har hanterat vår resa.

Vädret var bra.

Trevliga besök runt Röda Torget, Segerparken och dess museum mm mm.

Bra hotell med bra frukost - centralt läge.

Allt var fantastiskt bra.

Än en gång - TACK!

​Anders Ringård

Rektor

Friskolan Lust & Lära i Bollnäs (14 personer)

Resa till Ukraina (Kiev, Tjernobyl, Poltava)

Hej!

Har nu varit hemma några veckor och hunnit smälta lite av resan jag och min son gjorde till Ukraina 11-16 juli i er regi.

Vill bara meddela att resan var fantastiskt rolig och upplevelserik. Det var precis så jag vill att en resa skall vara, d v s annorlunda mot vad man är van vid och full av nya upplevelser och erfarenheter.

Arrangemangen var bra och guiderna var mycket trevliga och kunniga. Den guide som stack ut var han vi hade i Poltava. Guiden bjöd verkligen på sig själv och var oerhört kunnig och engagerad. Chaufförerna som anlitades var också trevliga och bidrog också till att utflykterna var roliga. Hotellet var helt OK och låg bra till i centrala Kiev. Ett plus till hotellet var att deras AC fungerade hela tiden, för det var verkligen varmt i Kiev!

Allt var bra och vi är mycket nöjda för en proffsigt planerad semester åt oss! Tack!

Hälsningar

Roger Irveby

Resa till St Petersburg

Hej Adriana

Nu har vi varit hemma en dryg vecka och kanske börjat smälta alla upplevelser.

Vi hade en fantastisk resa, även med vädret som tydligen var mindre bra innan vi kom.

Resan fungerade väl liksom all assistans på flygplatserna för mamma.

Likaså på hotellet var de väldigt tillmötesgående på alla sätt.

Vi såg inga rullstolar eller någon annan med handikapphjälp  i hela stan under våra dagar. Samtidigt var alla mycket hänsynsfulla och unga människor lite nyfikna. De frågade mamma hur gammal hon var och pratade gärna med henne. Dom sa att det var ovanligt med en så gammal (80 år) mindre rörlig person som var ute och "rörde sig".

På restaurangerna var vi välkomna hela gruppen och fick alltid ställa den hopfällda rullstolen inne på säker plats.

Med detta kan vi varmt rekommendera andra att resa med rullstol om du skulle få frågan,

De utflykter vi hade valt var mycket bra och vår guide, Elena, var historisk kunnig och bra på engelska, hon var lärare egentligen. Vi trivdes bra ihop.

Stan känns trygg och vi promenerade alla mycket och turistade på olika sätt. Ungdomarna tog sig med tunnelbana ut till en marknad och fyndade.

Jag tror vi alla fick mersmak, det finns ju oändligt mycket mer att se. Det dröjer nog inte så länge innan det blir någon mer resa.

En stor del i att det blev så lyckat har vi dig att tacka för. Du har lagt ner mycket arbete på arrangemanget. Dessutom svarat på konstiga frågor från olika håll när vi ringt.

Tusen Tack till dig Adriana och Östresor!

från Göteborgsgruppen

genom Eva Wedin (10 personer)

Gruppresa till Kiev, Tjernobyl och Poltava

Hej!

Såväl jag själv som gruppen i övrigt är överlag extremt nöjda. I synnerhet Tjernobyl/Pripyat var en fantastisk upplevelse!

Allt praktiskt fungerade klockrent. Er representant såg till att allt flöt perfekt och tog överhuvudtaget mycket väl hand om oss. Hotellet höll högre standard än jag hade räknat med.

Utflykterna:

* Stadsrundturen

Bra guide och lagom lång tid.

* Tjernobyl

Väldigt bra guider som dessutom var måna om att försöka få till besöket så att det passade just oss. En upplevelse för livet!

* Poltava

Kunnig och entusiastisk guide. Dock tycker jag han pratade för mycket. Att börja dagen med en 1 1/2 timma lång föreläsning om jordbruket i Ukraina klockan 7 på morgonen är kanske inte helt optimalt :-) Det blir överhuvudtaget lite jobbigt när ngn pratar för länge utan paus. Däremot kom han väl till sin rätt på museet och slagfältet.

Skulle jag arrangera samma resa igen skulle jag välja bort stadsrundturen eftersom vi inte var där så många dagar. Det hade nog varit bättre att ha den tiden att disponera fritt. De flesta hade nog valt att ägna den åt vårt gemensamma intresse geocaching :-)

Poltava ligger så långt bort och det är slaget som är intressant, så för att spara tid hade jag nog valt att hoppa över själva staden. Det finns inte mycket intressant att se i staden heller utan det är slagfältet och historian som lockar.

Jag skulle också kunna tänka mig att resa igen, men med mindre grupp vilket vad jag förstod skulle kunna innebära större möjligheter att få utforska byggnader i Pripyat.

Ngt som jag själv har uppskattat enormt mycket är hur smidigt planerandet gått med din hjälp. Det har varit ovärderligt att du kunde ordna en helhetslösning med resa, boende, besöken, transfers, luncher m.m. Jag har dessutom fått snabb och bra återkoppling så fort jag haft frågor eller velat ändra ngt.

Faktum är att jag har uppskattat detta så mycket att det inte alls är omöjligt att jag kommer att höra av mig igen. Jag har lösa planer på andra gruppresor och trots att ursprungstanken varit att utgå helt från vart jag vill åka och sedan leta arrangörer så är jag lockad av tanken att göra tvärtom - att titta på vilka områden Östresor jobbar med och se vad man kan hitta för intressanta platser där.

Jag kan tillägga att flera kommenterade att det hela blev väldigt prisvärt med tanke på vad vi fick för pengarna.

Jag är övertygad om att jag talar för hela gruppen när jag vill rikta ett stort tack till dig för allt ditt jobb med att ordna detta för oss och till Östresor för det fina omhändertagandet på plats!

MVH

Hans Esselöv, Geocaching i Sverige (40 personer)

Gruppresa till St Petersburg

Än en gång: stort tack för alla dina ansträngningar betr St Petersburg som blev en helt lyckad tillställning. Hotellets läge var perfekt, rummen av hög kvalitet och frukosten både omfattande och dessutom serverad i en mycket trivsam lokal. Utflykterna och besöken under ledning av Liubov blev spektakulära händelser då hon dels talade en fullkomligt flytande svenska, dels själv som person och individ var en helt förtjusande varelse med enorm kunskap och insikt i det hon talade om.

Mvh Sten Wiegert

Föreningen Lärarseniorer i Lund (28 personer)

Resa till Jalta

​Hej Adriana!

Nu har vi varit på vår Krimresa. Allt fungerade perfekt. Turkish Airlines är ett jättebra flygbolag. Vår guide och transporterna var väldigt bra. Guiden Maia var en stjärna i språk och kunskaper. Hemresan kl.06 gick fint med guiden Helena och din platsansvarige som hjäpte oss att bära och packa bagaget. Hotellet/sanatoriet var bra och vi fick behandlingar (de som ville).

Tack för ett bra arrangemang.

Åke Hammarin (10 personer)

Resa till St Petersburg

Hej!

Det blev en mycket bra resa för oss till S:t Petersburg.

Vädret var bra och allt fungerade efter planerna. Hotellet och servicen där var utmärkt.

Staden var vackrare och mer spännande än vi kunnat förutse. Några höjdpunkter var tunnelbanan, broarna (vid vilka vi såg flera brudföljen), Nevskij Prospect, Uppståndelsekyrkan m.fl. katedraler och framförallt Eremitaget. Vi var också på en fantastisk cirkusföreställning.

Hela familjen uppskattade resan.

Tack!

Hälsningar från Ingrid

Transsibiriska järnvägen på egen hand

Vår resa på Transsibiriska järnvägen från Moskva till Vladivostok (16 maj - 3 juni 2011) blev alltigenom lyckad, tack vare Östresor. Vi hade själva gjort en planering: stopp och hotellnätter i vissa utvalda städer med önskemål om aktiviteter. Adriana tog tag i våra förslag och förankrade dem hos Östresors kontakter i Ryssland. Vi blev på varje plats mycket väl mottagna och våra program genomfördes till full belåtenhet, t.ex. besöket i naturreservatet Stolby vid Krasnoyarsk och vistelsen i byn Listvyanka vid Baikalsjön utanför Irkutsk. Särskilt uppskattade vi Adrianas snabba och kunniga svar på våra frågor under planeringsfasen och hennes noggranna "Informationsbrev inför resan längs transsibiriska järnvägen", där oumbärliga detaljer som tågnummer, tidszoner, el-uttag, rutiner vid ombordstigning på tågen, tågvärdarnas roll etc underlättade för oss och gjorde vår resa till en mycket positiv upplevelse.

I stort som smått kände vi oss i goda händer, till och med när vi färdades över den sibiriska tajgan och såg att förra årets bränder åter blossat upp på vissa sträckor, när vi undrade om den isländska vulkanen skulle nå även tajgan med sina nya askmoln, när vi passerade platsen för den "Tunguska händelsen" med kometnedslaget 1908 och hörde att en meteorit fallit ner nära Baikalsjön så sent som år 2002 och när vi hoppades att Vladivostok låg på tillräckligt avstånd från den japanska härdsmältan, ja till och med då kunde vi lugnt säga till varandra: "Vi kan ju alltid ringa till Adriana!"

Med vänliga hälsningar,

Eva Pettersson, Ingegerd Jansson, Kerstin Munck, Maria Thiessen

Studieresa till Kiev och Tjernobyl

Elproj Teknik är ett företag som erbjuder konsulttjänster inom elkraft, automation och installationsprojektering. Vi brukar varje år åka på en spännande personalresa där vi blandar nytta med nöje. 2011 blev valet en långweekend i Kiev med ett besök i Tjernobyl.

För att vår resa skulle bli så lyckad som möjligt valde vi att anlita en arrangör, valet blev Östresor. De ordnade med hotell, flyg och utflykt med engelsktalande guide till Tjernobyl.

Allt flöt på mycket smidigt och vi bodde på ett underbart hotell Premier Palace. På söndagen åkte vi med buss på vingliga och guppiga vägar till Tjernobyl.

Ombord hade vi en mycket kunnig och trevlig guide som trots sin onda hals kunde berätta om den oerhörda kärnkraftsolyckan på ett mycket spännande och ingående sätt.

Vi fick också gå runt i Pripjat och se den övergivna staden med bl.a. hotell, lägenheter, skolor och tivoli.

Vi på Elproj Teknik var mycket nöjda med Östresor och den guidade turen och kan varmt rekommendera dem.

Med vänliga hälsningar

Charlotte Bennarsten, Elproj Teknik i Oskarshamn AB (20 personer)

Kontakta oss gärna för fler referenser.