Hem - Transsibiriska järnvägen

Transsibiriska järnvägen

Den transsibiriska järnvägen bjuder på en fantastisk äventyrsresa längs världens längsta järnväg.

Östresor skräddarsyr med glädje din resa längs transsibiriska järnvägen enligt dina önskemål. Vi ordnar bland annat biljetter, hotell, visum samt aktiviteter i de olika länderna. För mer tips och inspiration se separata flikar i menyn ovan. I menyn till vänster under fliken Transsibiriska på egen hand finner du information om priser och arrangemang i Ryssland, Mongoliet och Kina.  Är du intresserad av att resa i grupp besök Gruppresor längs transsibiriska järnvägen

Den transsibiriska järnvägen byggdes mellan 1891 och 1916 för att möjliggöra transporter genom Ryssland och sträcker sig mellan Moskva och den ryska hamnstaden Vladivostok, som ligger vid Stillahavskusten. Järnvägen som är världens längsta, har idag förutom huvudlinjen även två förgreningar som går söderut med Beijing som slutdestination och en förgrening som går norr om huvudlinjen.

Järnvägens samtliga sträckningar utgår ifrån Moskva och löper länge enligt samma färdväg. Den transsibiriska järnvägen går genom Sibirien till Vladivostok, är totalt cirka 930 mil lång och dess färd tar 7 dagar.

Den transmongoliska järnvägen följer huvudlinjen fram till Ulan-Ude varefter den viker av söderut genom Mongoliet samt Gobiöknen på sin väg till Beijing i Kina. Denna rutt är cirka 790 mil lång och tar 6 dagar att färdas.

Den transmanchuriska järnvägen viker av vid Chita i sydostlig rikting genom Manchuriet till Beijing. Denna rutt är cirka 900 mil lång och tar 7 dagar att färdas.

Det rekommenderas att göra stopp under resan för att ta del av de många sevärdheter och upplevelser som kantar resvägen. Valet mellan de tre järnvägarna bör styras av vilka stopp man helst vill göra. Oavsett vilken sträcka man väljer åker man först igenom stora delar av Ryssland och passerar bland annat Uralbergen som avgränsar Europa från Asien samt Bajkalsjön, världens största och djupaste sötvattensjö.

Väljer man att fortsätta med den transibiriska järnvägen passerar man igenom det omtalade Sibirien och får ta del av denna unika vildmark. Mycket intressant är också staden Vladivostok och det är få svenskar som förknippar Ryssland med Stillahavskusten. Härifrån går färjor till Japan året runt.

Den Transmongoliska järnvägen bjuder på bedårande utsikter i Gobiöknen. De som väljer att göra ett stopp i Mongoliet har möjligheten att utforska huvudstaden Ulan Bator eller att åka ut till en camp och få ta del av den vackra naturen och det genuina nomadlivet. Nästan hälften av befolkningen lever fortfarande som nomader och livnär sig av boskapsskötsel. 

Väljer man den Transmanchuriska järnvägen färdas man genom Manchuriet på sin väg till Beijing. Manchuriet är ett vidsträckt landskap som idag är fördelat mellan Ryssland, Mongoliet och Kina. Denna region har spelat en mycket viktig roll i Kinas historia, det var bland annat här som den nuvarande folkrepubliken Kina bildades.

Oavsett vilken färdväg man väljer så bjuder resan på ett vidunderligt landskap och ett oförglömligt äventyr.

Nedan ser ni kartor för de vanligaste transsibiriska tågen:

Tåg Moskva – Beijing via Mongoliet:

 

Tåg Moskva – Vladivostok:

 

Moskva
Huvudstaden Moskva utgör ett politiskt, ekonomiskt och kulturellt centra i Ryssland. Har man möjlighet att tillbringa en eller två dagar här innan tåget avgår kan man börja med att utforska de platser för vilka Moskva i första hand är känt: Vasilijkatedralen som reser sig vid Röda torgets södra ände och symboliserar segern över tatarerna, samt Kreml som utgör höjden av den ryska politiska makten och varifrån auktoritära tsarer, kommunistiska diktatorer och demokratiska presidenter regerat över Ryssland. Inne på Kremls område ligger Livrustkammaren, med dess enastående samling av kulturhistoriska skatter från olika epoker, samt vackra kyrkor såsom ryska tsarernas kröningskatedral Uspenskijkatedralen.

För de konstintresserade är ett besök på Tretiakovgalleriet ett måste. Galleriet inrymmer världens främsta samling av ryska ikoner och en exceptionell samling av rysk konst från 1800-talet av kända konstnärer som Briullov, Repin, Topinin, Ajvazovskij m.fl. Galleriet har även en separat avdelning med ryska moderna konstverk där man bl.a. kan se Malevitjs världskända ”Svart kvadrat”.

Nizhnij Novogorod
Nizhnij Novogorod är en av Rysslands mest dynamiska provinshuvudstäder, fylld med restauranger och underhållningsmöjligheter. Under sovjettiden hette staden Gorkij, efter författaren Maksim Gorkij, som föddes här 1868. Staden är belägen där floderna Volga och Oka möts, vilket gjort den till en viktig knutpunkt för handel och industri. Under 1800-talet sa man i Ryssland att St Petersburg var dess huvud, Moskva dess hjärta och Nizhnij Novgorod dess plånbok.

Jekaterinburg
Jekaterinburg grundades år 1723 som en del av Peter den Stores satsning på att utforska mineralrikedomar i Uralregionen. Jekaterinburg är mest känt som den plats där bolsjevikerna mördade tsar Nikolaj II och hans familj i juli 1918. Efter andra världskriget blev Jekaterinburg ett stort industriellt centrum då hundratals fabriker byggdes här. Som en ekonomisk och kulturell huvudstad i Uralregionen, erbjuder Jekaterinburg sina besökare mer än en spännande historia. Den pågående ekonomiska tillväxten är tydlig i de fullsatta kaféerna och klubbarna runtom i centrum. Jekaterinburg är även intressant då staden ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Omsk
Omsk är beläget i västra Sibirien vid stranden till floden Irtysj. Förutom dess betydelse som industristad är Omsk förknippad med viktiga händelser i Rysslands historia. Under 1800-talet blev Omsk en gigantisk avstjälpningsplats för regimkritiska dissidenter. Det var hit Fjodor Dostojevskij skickades på straffarbete efter att han deltagit in en socialistisk studiecirkel. Det var vidare i Omsk som den anti-bolsjevikiska regeringen ledd av admiral Aleksandr Koltjak bildades under inbördeskriget innan han blev tvungen att fly till Irkutsk där han avrättades 1919.

Novosibirsk
Novosibirsk är Rysslands tredje största stad med drygt 1,5 miljoner invånare och grundades i slutet av 1800-talet. Staden ligger i mitten av landet runt floden Ob. Ca 22 km söder om Novosibirsk ligger ett museum med stor samling av transsibiriska tåg.

Irkutsk
Irkutsk grundades på 1600-talet och är en av de äldsta städerna i Sibirien. Dess strategiska läge nära Mongoliet och Kina samt dess tidiga vägförbindelse med Moskva bidrog till stadens utveckling och betydelse. Genom Irkutsk gick mycket av handeln med grannländerna då sibiriska pälsar handlades i utbyte mot siden och te.

Stadens mest framstående invånare på 1800-talet var de så kallade dekabristerna - intellektuella, officerare och adelsmän, som skickades dit efter decemberupproret 1825 mot tsar Nikolaj I. Begreppet dekabrist kommer av ryska ordet "dekabr" vilket betyder december. Dekabristerna försökte ändra dåtidens regeringssystem och avskaffa livegenskapen som under 1800-talet fortfarande fanns i Ryssland. Med dessa framstående invånare utvecklades Irkutsk till ett intellektuellt centrum i Ryssland med hög kulturell och politisk medvetenhet. Staden erbjuder ett antal intressanta museer, historiska monument samt traditionell träarkitektur (Taltsy friluftsmuseum i närheten av Irkutsk) och är väl värd ett besök.

Bajkalsjön
För de flesta är Irkutsk dock mer känt för att ligga intill den enorma Bajkalsjön, världens till ytan största sjö. Den 64 mil långa och upp till 8 mil breda sjön innehåller 20 % av världens sötvatten. 60 procent av sjöns arter är unika för Bajkalsjön och det syrerika vattnet har gett upphov till ett rikt och varierande djurliv. Det sägs att ett dopp i Bajkalsjön förlänger livet med 25 år, men se upp - vattentemperaturen stiger sällan över 8 grader.

Vladivostok
Vladivostok är den transsibiriska järnvägens slutstation. Stadens historia började med undertecknandet av den rysk-kinesiska överenskommelsen beträffande ländernas gränsdragning år 1858. Genom denna överenskommelse fick Ryssland tillträde till Stilla Havet och började expandera som sjömakt i fjärran östern.

 

År 1859 passerade Greven Muravjov-Amurskij Peter den Stores golf och uppmärksammade en väl skyddad vik. Där beordrade han etablera en militär bas som han kallade för "härskare av öst" - Vladivostok. Så småningom förvandlades basen till en hamnstad, som sedan dess spelat en viktig politisk roll i Rysslands historia.

Kring Vladivostok ligger områden som är kända för sin unika fauna med bland annat sibiriska tigrar, amurleoparder, kragbjörnar och goraler.

Den som väljer den transmongoliska tåglinjen viker av från Ryssland och passerar Mongoliet på väg till Beijing.

Mongoliet
Mongoliet är känt för sin fantastiska natur och dess unika möjligheter att få uppleva det genuina nomadlivet. Huvudstaden Ulan Bator kompletterar besöket i landet och erbjuder en del intressanta besöksplatser.

Gandanklostret är Mongoliets största och viktigaste buddistiska säte där det för närvarande bor cirka 150 munkar. Buddism var mer eller mindre förbjuden under den socialistiska epoken men har kommit starkt tillbaka under de senaste två decennierna. Intressant är även att namnet Dalai Lama kommer från det mongoliska språket. "Dalai" betyder "ocean" på mongoliska och är en översättning av det tibetanska namnet "Gyatso" (den nuvarande Dalai Lama heter Tenzin Gyatso), medan "lama" är den tibetanska motsvarigheten till ordet "guru" på sanskrit som betyder "vishet", "lärare", "munk". Denna kombination översätts vanligtvis till "Ocean av Vishet". Det var den mongoliska härskaren Altan Khan, som efter ett möte med den tredje tibetanske laman (Sonam Gyatso) gav han honom titeln Dalai Lama.

Naturhistoriska museet som ligger i stadens centrum har en stor utställning om Mongoliets flora och fauna. Ett av de mest imponerande utställningsobjekten är det massiva dinosaurieskelett som grävts upp i Gobiöknen.

Ulan Bator är omgiven av många härliga platser som ger möjligheter till utomhusaktiviteter, bland annat vandring, cykling, golf och ridning. För de som söker efter mer äventyr rekommenderar vi att ge sig ut i de natursköna trakterna av Khan Khentii i östra Mongoliet eller spendera några dagar i Gobiöknen. Följ dessa länkar för förslag på några av de aktiviteter som vi erbjuder i Mongoliet:

Arrangemang i Mongoliet
Klassiska Mongoliet med Naadam
Vandring runt sjöarnas dal
Mongoliet på hästrygg

Beijing
För dem som aldrig har varit i Beijing är denna stad en perfekt avslutning på det trassibiriska äventyret. Detta är en kontrasternas stad och dess enorma yta erbjuder oändliga möjligheter till både aktiv och passiv rekreation. Här finns mängder av intressanta kulturella och historiska platser, talrika restauranger, marknader m.m. Det är även intressant att besöka de många olika fabrikerna, där man kan betrakta tillverkningen samt köpa de producerade varorna till attraktiva priser.

Vilken rutt vill du åka?

  • Moskva till Vladivostok (Transsibiriska järnvägen)
  • Moskva till Beijing via Mongoliet (Transmongoliska järnvägen)
  • Moskva till Beijing runt Mongoliet (Transmanchuriska järnvägen)

När är det bäst att åka?
Perioden maj - september räknas som högsäsong och det är då de flesta väljer att åka, speciellt de som planerar att göra uppehåll längs vägen. Under denna tid är väderförhållandena behagliga och dagarna långa, vilket gör att resenären kan spendera mycket tid ute och utforska omgivningarna och de olika sevärdheterna. Vad gäller tågresan så kan det vara något varmt under sommaren eftersom inte alla tåg har luftkonditionering.

Under oktober - april är stora delar av den transsibiriska rutten täckt med snö vilket ger resan charm. Den som söker ytterligare äventyr kan till exempel ge sig ut på en tur med hundspann genom tajgaskogarna vid Baikalsjön eller åka långfärdsskridskor på någon av Mongoliets floder.

Vill du göra stopp längs vägen?
Eventuella stopp längs resvägen måste planeras i förväg då biljetterna utfärdas för exakta sträckor. Se förslag på stopp under fliken "Sevärt längs vägen".

Kupé
Det finns två klasser att välja mellan - 1:a klass (2-bäddskupé) och 2:a klass (4-bäddskupé). Vissa tåg har en tredje klass, s.k. platskart, där man istället för i kupéer sover i en öppen vagn med sängar (rekommenderas inte). Dam och herr blandas i samtliga klasser.

Vagn
Det finns två toaletter med handfat per vagn. I 1:a klass delas dessa av 16 passagerare och i 2:a klass delas de av 32 till 36 passagerare. Man har möjlighet att ordna te/kaffe i vagnen då det finns en "samovar" (vattenkokare) med hett vatten tillgänglig för passagerarna. Det finns tågvärdar i varje vagn som gärna hjälper till, sina begränsade språkkunskaper till trots. Man får sänglinne ombord, men handduk bör medtas hemifrån. Det finns tillgång till tre stycken eluttag i korridoren.

Finns det dusch ombord?
Flera av de ryska långdistanstågen erbjuder duschfaciliteter till en extrakostnad om ca 70-100 rubel. Ingen handduk eller tvål tillhandahålls och det är praktiskt att ha duschtofflor med sig. De kinesiska och mongoliska tågen erbjuder ej duschmöjligheter.

Restaurang
Samtliga tåg som trafikerar långa distanser har restaurangvagn. Vanligtvis fungerar matserveringen för individuella resenärer bra. Ett undantag är när det finns många grupper på tåget som äter enligt förbestämda tider, vilket kan göra att personalen inte hinner ta hand om alla samtidigt (gäller högsäsong). Roligt för många turister är de "marknader" som sträcker sig längs perrongerna där man har möjlighet att inhandla godis, frukt och hemgjord mat av lokalbefolkningen. Det är dock bra att avstå från stekt kött och fisk då det ofta kan vara gammalt.

Livet på tåget
När man tillbringat ett par dagar på tåget börjar man känna sig som hemma. Man känner till tågvärdarna och man spenderar mycket tid med medpassagerarna genom att prata, spela kort eller tillsammans njuta av utsikten genom fönstret. Besöken på restaurangen varvas med kortare tupplurer och man faller sakteliga in i den transsibiriska rytmen, en rytm som innebär en närmast total avkoppling.

Att resa med barn
Det finns inga direkta nackdelar med att resa med barn då login på tåget samt infrastrukturen vid de vanligaste anhalterna fungerar bra. De yngsta resenärerna har dock en tendens att lätt bli uttråkade så det är bra att ta med spel, böcker m.m. Att resa längs transsibiriska järnvägen erbjuder sina yngsta medpassagerare en fantastisk och oförglömlig introduktion till världen. Observera att tågpriset är rabatterat för barn under 12 år.

Jag är vegetarian eller laktosintolerant
Det är normalt inga problem med att få vegetarisk eller laktosfri kost på tåget. Reser du med en biljett som inkluderar måltider så meddela oss gärna i förväg om att du har speciella krav gällande mat.

Hur mycket pengar ska man ha med sig?
Informationsmaterialet som vi tillhandahåller innan avresan kommer att ge dig en uppfattning om aktuella kostnader i respektive land. Att äta och dricka i storstäderna kostar ungefär lika mycket som i Sverige, lokala transporter är dock mycket billigare.

Nedan finner ni kartor och tidtabeller för de vanligaste transsibiriska tågen.

Tåg Moskva – Beijing via Mongoliet:

 

Trans_tag_4

Tåg Moskva – Vladivostok:

 

Trans_tag_2

Visum krävs för inresa till Ryssland, Mongoliet och Kina.

Priser (vänligen besök länkarna nedan för mer information):
Visum till Ryssland - 695 kr
Visum till Mongoliet - 850 kr
Transitvisum till Mongoliet - 650 kr
Visum till Kina - 795 kr

Från och till flygplatsen
Det enklaste och billigaste sättet att ta sig från Sheremetjevo flygplats till Moskva (Belorusskaya t-banestation) är att åka flygtåget "Aeroexpress". Restiden är 35 minuter. Vuxenbiljett kostar 320 rubel/enkelväg (ca 75 kr) och kan enkelt bokas on-line på Aeroexpress eller köpas i en av Aeroexpress kassor vid ankomsten.

T-bana
Moskvas tunnelbana är det enklaste, snabbaste och billigaste sättet att ta sig runt i Moskva. Samtliga stationer har kartor över tunnelbanesystemet. Kartor (med både kyrilliska och latinska bokstäver) finns även i tågens vagnar. Biljetterna säljs i kassorna som finns vid varje station. Enkelväg kostar 28 rubel. För att spara både tid och pengar kan det vara värt att köpa ett multiple-kort. Klicka här för en karta över Moskvas tunnelbana.

Taxi
Det är billigt att åka taxi i Moskva jämfört med Sverige. En kortare sträcka inom centrum kostar ca 50-75 kr. Förutom de officiella taxibilarna kan man också åka med privata bilar som ofta stannar så fort man sträcker ut sin hand. Det är vanligt att åka med privata bilar i Moskva, men man bör självklart iaktta viss försiktighet när man åker på detta sätt istället för med en riktig taxi.

Viktiga tågstationer
Jaroslavskij järnvägsstation (t-bana Komsomolskaja).
Alla transsibiriska tåg avgår från Jaroslavskij tågstation.  

Leningradskij järnvägsstation (t-bana Komsomolskaja).
Tåg från/till Helsingfors, Estland, Viborg och St. Petersburg trafikerar denna station. Leningradskij ligger väg i väg med Jaroslavskij.

Belorusskij järnvägsstation (t-bana Belorusskaja).
Aeroexpress till/från Sheremetjevo flygplats trafikerar denna station.

Virtuell onlinetour av tågstationerna i Moskva