Skip to main content

Transsibiriska järnvägen på egen hand

Skicka bokningsförfrågan

Vänligen skicka en bokningsförfrågan genom vårt formulär.

Formulär
Transsibiriska järnvägen på egen hand

Här hittar du allmän information om transsibiriska järnvägen med exempel på stopp längs vägen, tågpriser och tider mm.

Den transsibiriska järnvägen bjuder på en fantastisk äventyrsresa längs världens längsta järnväg.

Östresor skräddarsyr med glädje din resa längs transsibiriska järnvägen enligt dina önskemål. Vi ordnar bland annat biljetter, hotell, visum samt aktiviteter i de olika länderna. För mer tips och inspiration se separata flikar i menyn ovan. I menyn till vänster under fliken Transsibiriska på egen hand finner du information om priser och arrangemang i Ryssland, Mongoliet och Kina.  Är du intresserad av att resa i grupp besök Gruppresor längs transsibiriska järnvägen. 

Den transsibiriska järnvägen byggdes mellan 1891 och 1916 för att möjliggöra transporter genom Ryssland och sträcker sig mellan Moskva och den ryska hamnstaden Vladivostok, som ligger vid Stillahavskusten. Järnvägen som är världens längsta, har idag förutom huvudlinjen även två förgreningar som går söderut med Beijing som slutdestination och en förgrening som går norr om huvudlinjen.

Järnvägens samtliga sträckningar utgår ifrån Moskva och löper länge enligt samma färdväg. Den transsibiriska järnvägengår genom Sibirien till Vladivostok, är totalt cirka 930 mil lång och dess färd tar 7 dagar.

Den transmongoliska järnvägen följer huvudlinjen fram till Ulan-Ude varefter den viker av söderut genom Mongoliet samt Gobiöknen på sin väg till Beijing i Kina. Denna rutt är cirka 790 mil lång och tar 6 dagar att färdas.

Den transmanchuriska järnvägen viker av vid Chita i sydostlig rikting genom Manchuriet till Beijing. Denna rutt är cirka 900 mil lång och tar 7 dagar att färdas.

Det rekommenderas att göra stopp under resan för att ta del av de många sevärdheter och upplevelser som kantar resvägen. Valet mellan de tre järnvägarna bör styras av vilka stopp man helst vill göra. Oavsett vilken sträcka man väljer åker man först igenom stora delar av Ryssland och passerar bland annat Uralbergen som avgränsar Europa från Asien samt Bajkalsjön, världens största och djupaste sötvattensjö.

Väljer man att fortsätta med den transibiriska järnvägen passerar man igenom det omtalade Sibirien och får ta del av denna unika vildmark. Mycket intressant är också staden Vladivostok och det är få svenskar som förknippar Ryssland med Stillahavskusten. Härifrån går färjor till Japan året runt.

Den Transmongoliska järnvägen bjuder på bedårande utsikter i Gobiöknen. De som väljer att göra ett stopp i Mongoliet har möjligheten att utforska huvudstaden Ulan Bator eller att åka ut till en camp och få ta del av den vackra naturen och det genuina nomadlivet. Nästan hälften av befolkningen lever fortfarande som nomader och livnär sig av boskapsskötsel.

Väljer man den Transmanchuriska järnvägen färdas man genom Manchuriet på sin väg till Beijing. Manchuriet är ett vidsträckt landskap som idag är fördelat mellan Ryssland, Mongoliet och Kina. Denna region har spelat en mycket viktig roll i Kinas historia, det var bland annat här som den nuvarande folkrepubliken Kina bildades.

Oavsett vilken färdväg man väljer så bjuder resan på ett vidunderligt landskap och ett oförglömligt äventyr.

Sök resa

Sevärt längs vägen

Moskva
Huvudstaden Moskva utgör ett politiskt, ekonomiskt och kulturellt centra i Ryssland. Har man möjlighet att tillbringa en eller två dagar här innan tåget avgår kan man börja med att utforska de platser för vilka Moskva i första hand är känt: Vasilijkatedralen som reser sig vid Röda torgets södra ände och symboliserar segern över tatarerna, samt Kreml som utgör höjden av den ryska politiska makten och varifrån auktoritära tsarer, kommunistiska diktatorer och demokratiska presidenter regerat över Ryssland. Inne på Kremls område ligger Livrustkammaren, med dess enastående samling av kulturhistoriska skatter från olika epoker, samt vackra kyrkor såsom ryska tsarernas kröningskatedral Uspenskijkatedralen.

För de konstintresserade är ett besök på Tretiakovgalleriet ett måste. Galleriet inrymmer världens främsta samling av ryska ikoner och en exceptionell samling av rysk konst från 1800-talet av kända konstnärer som Briullov, Repin, Topinin, Ajvazovskij m.fl. Galleriet har även en separat avdelning med ryska moderna konstverk där man bl.a. kan se Malevitjs världskända ”Svart kvadrat”.


Nizhnij Novogorod
Nizhnij Novogorod är en av Rysslands mest dynamiska provinshuvudstäder, fylld med restauranger och underhållningsmöjligheter. Under sovjettiden hette staden Gorkij, efter författaren Maksim Gorkij, som föddes här 1868. Staden är belägen där floderna Volga och Oka möts, vilket gjort den till en viktig knutpunkt för handel och industri. Under 1800-talet sa man i Ryssland att St Petersburg var dess huvud, Moskva dess hjärta och Nizhnij Novgorod dess plånbok.


Jekaterinburg
Jekaterinburg grundades år 1723 som en del av Peter den Stores satsning på att utforska mineralrikedomar i Uralregionen. Jekaterinburg är mest känt som den plats där bolsjevikerna mördade tsar Nikolaj II och hans familj i juli 1918. Efter andra världskriget blev Jekaterinburg ett stort industriellt centrum då hundratals fabriker byggdes här. Som en ekonomisk och kulturell huvudstad i Uralregionen, erbjuder Jekaterinburg sina besökare mer än en spännande historia. Den pågående ekonomiska tillväxten är tydlig i de fullsatta kaféerna och klubbarna runtom i centrum. Jekaterinburg är även intressant då staden ligger på gränsen mellan Europa och Asien.


Omsk
Omsk är beläget i västra Sibirien vid stranden till floden Irtysj. Förutom dess betydelse som industristad är Omsk förknippad med viktiga händelser i Rysslands historia. Under 1800-talet blev Omsk en gigantisk avstjälpningsplats för regimkritiska dissidenter. Det var hit Fjodor Dostojevskij skickades på straffarbete efter att han deltagit in en socialistisk studiecirkel. Det var vidare i Omsk som den anti-bolsjevikiska regeringen ledd av admiral Aleksandr Koltjak bildades under inbördeskriget innan han blev tvungen att fly till Irkutsk där han avrättades 1919.


Novosibirsk
Novosibirsk är Rysslands tredje största stad med drygt 1,5 miljoner invånare och grundades i slutet av 1800-talet. Staden ligger i mitten av landet runt floden Ob. Ca 22 km söder om Novosibirsk ligger ett museum med stor samling av transsibiriska tåg.


Irkutsk
Irkutsk grundades på 1600-talet och är en av de äldsta städerna i Sibirien. Dess strategiska läge nära Mongoliet och Kina samt dess tidiga vägförbindelse med Moskva bidrog till stadens utveckling och betydelse. Genom Irkutsk gick mycket av handeln med grannländerna då sibiriska pälsar handlades i utbyte mot siden och te.

 

Stadens mest framstående invånare på 1800-talet var de så kallade dekabristerna - intellektuella, officerare och adelsmän, som skickades dit efter decemberupproret 1825 mot tsar Nikolaj I. Begreppet dekabrist kommer av ryska ordet "dekabr" vilket betyder december. Dekabristerna försökte ändra dåtidens regeringssystem och avskaffa livegenskapen som under 1800-talet fortfarande fanns i Ryssland. Med dessa framstående invånare utvecklades Irkutsk till ett intellektuellt centrum i Ryssland med hög kulturell och politisk medvetenhet. Staden erbjuder ett antal intressanta museer, historiska monument samt traditionell träarkitektur (Taltsy friluftsmuseum i närheten av Irkutsk) och är väl värd ett besök.


Bajkalsjön
För de flesta är Irkutsk dock mer känt för att ligga intill den enorma Bajkalsjön, världens till ytan största sjö. Den 64 mil långa och upp till 8 mil breda sjön innehåller 20 % av världens sötvatten. 60 procent av sjöns arter är unika för Bajkalsjön och det syrerika vattnet har gett upphov till ett rikt och varierande djurliv. Det sägs att ett dopp i Bajkalsjön förlänger livet med 25 år, men se upp - vattentemperaturen stiger sällan över 8 grader.


Vladivostok
Vladivostok är den transsibiriska järnvägens slutstation. Stadens historia började med undertecknandet av den rysk-kinesiska överenskommelsen beträffande ländernas gränsdragning år 1858. Genom denna överenskommelse fick Ryssland tillträde till Stilla Havet och började expandera som sjömakt i fjärran östern.
 
År 1859 passerade Greven Muravjov-Amurskij Peter den Stores golf och uppmärksammade en väl skyddad vik. Där beordrade han etablera en militär bas som han kallade för "härskare av öst" - Vladivostok. Så småningom förvandlades basen till en hamnstad, som sedan dess spelat en viktig politisk roll i Rysslands historia.
Kring Vladivostok ligger områden som är kända för sin unika fauna med bland annat sibiriska tigrar, amurleoparder, kragbjörnar och goraler.
Den som väljer den transmongoliska tåglinjen viker av från Ryssland och passerar Mongoliet på väg till Beijing.


Mongoliet
Mongoliet är känt för sin fantastiska natur och dess unika möjligheter att få uppleva det genuina nomadlivet. Huvudstaden Ulan Bator kompletterar besöket i landet och erbjuder en del intressanta besöksplatser.

Gandanklostret är Mongoliets största och viktigaste buddistiska säte där det för närvarande bor cirka 150 munkar. Buddism var mer eller mindre förbjuden under den socialistiska epoken men har kommit starkt tillbaka under de senaste två decennierna. Intressant är även att namnet Dalai Lama kommer från det mongoliska språket. "Dalai" betyder "ocean" på mongoliska och är en översättning av det tibetanska namnet "Gyatso" (den nuvarande Dalai Lama heter Tenzin Gyatso), medan "lama" är den tibetanska motsvarigheten till ordet "guru" på sanskrit som betyder "vishet", "lärare", "munk". Denna kombination översätts vanligtvis till "Ocean av Vishet". Det var den mongoliska härskaren Altan Khan, som efter ett möte med den tredje tibetanske laman (Sonam Gyatso) gav han honom titeln Dalai Lama.
 

Naturhistoriska museet som ligger i stadens centrum har en stor utställning om Mongoliets flora och fauna. Ett av de mest imponerande utställningsobjekten är det massiva dinosaurieskelett som grävts upp i Gobiöknen.

Ulan Bator är omgiven av många härliga platser som ger möjligheter till utomhusaktiviteter, bland annat vandring, cykling, golf och ridning. För de som söker efter mer äventyr rekommenderar vi att ge sig ut i de natursköna trakterna av Khan Khentii i östra Mongoliet eller spendera några dagar i Gobiöknen. Följ dessa länkar för förslag på några av de aktiviteter som vi erbjuder i Mongoliet:
 

Beijing
För dem som aldrig har varit i Beijing är denna stad en perfekt avslutning på det trassibiriska äventyret. Detta är en kontrasternas stad och dess enorma yta erbjuder oändliga möjligheter till både aktiv och passiv rekreation. Här finns mängder av intressanta kulturella och historiska platser, talrika restauranger, marknader m.m. Det är även intressant att besöka de många olika fabrikerna, där man kan betrakta tillverkningen samt köpa de producerade varorna till attraktiva priser.

Tågpriser och tider

Moskva – Irkutsk (4 nätter)
Tåg 2 avgår ojämna dagar kl. 23.45-07.35 (ryskt)
Tåg 4 avgår varje tisdag kl. 23.55-07.13 (kinesiskt) 
Tåg 70 dagliga avgångar kl. 13.50-10.45 (ryskt) 

Del i 4-bäddskupé: fr. 3 550 kr
Del i 2-bäddskupé: fr. 6 150 kr (ej på tåg 70)

Moskva – Ulan Bator (5 nätter)
Tåg 4 (kinesiskt) avgår varje tisdag kl. 23.55-06.50
Tåg 6 (ryskt) avgår kl. 23.55-06.50*

Del i 4-bäddskupé: fr. 4 950 kr
Del i 2-bäddskupé: fr. 6 595 kr

*Avgångar för tåg 6: 24/1, 7/2, 21/2, 7/3, 21/3, 4/4, 18/4, 2/5, 16/5, 23/5; fr.o.m. 27/6 avgångar på onsdagar.

Moskva – Beijing
Tåg 4 via Mongoliet avgår varje tisdag kl. 23.55-11.40 (6 nätter/kinesiskt)
Tåg 20 via Manchuriet avgår varje lördag kl. 23.45-05.49 (7 nätter/ryskt)

Del i 4-bäddskupé: fr. 5 950 kr
Del i 2-bäddskupé: fr. 8 550 kr

Moskva – Vladivostok
Tåg 2 avgår ojämna dagar kl. 23.45-06.55 (7 nätter)

Del i 4-bäddskupé: fr. 5 750 kr
Del i 2-bäddskupé: fr. 8 950 kr

Vladivostok – Harbin
Tåg 351 avgår måndagar och torsdagar kl. 17.23, ankomst 2 nätter senare kl. 06.10

Del i 4-bäddskupé: fr. 1 750 kr

Irkutsk – Ulan Bator (1 dygn)
Tåg 306 avgår varje måndag/onsdag/fredag med vissa undantag kl. 08.08-06.50 
Tåg ​4​ avgår varje ​lördag​ med vissa undantag kl. 08.08-06.50

Del i 4-bäddskupé: fr. 1 650 kr

Irkutsk – Beijing
Tåg 4 via Mongoliet avgår lördag kl. 08.12, ankomst måndag kl. 11.40 (kinesiskt)
Tåg 20 via Manchuriet avgår onsdag kl. 08.12, ankomst lördag kl. 05.49 (ryskt)

Del i 4-bäddskupé: fr. 4 750 kr
Del i 2-bäddskupé: fr. 6 950 kr

Ulan Bator – Beijing 
Tåg 24 avgår varje torsdag kl. 07.30-11.40 (1 natt). Under högsäsong (15 jun-12 okt) sätts ett extra tåg in även på fredagar.

Del i 4-bäddskupé: fr. 2 550 kr (fredag) samt fr. 2 850 kr (torsdag)
Del i 2-bäddskupé: fr. 3 850 kr (fredag) samt fr. 4 350 kr (torsdag)

St Petersburg – Moskva
Det finns flera avgångar per dag med både nattåg eller snabbtåg (ca 4h).

Lokala tider anges.

Planering

Vilken rutt vill du åka?
Moskva till Vladivostok (Transsibiriska järnvägen)
Moskva till Beijing via Mongoliet (Transmongoliska järnvägen)
Moskva till Beijing runt Mongoliet (Transmanchuriska järnvägen)

När är det bäst att åka?
Perioden maj - september räknas som högsäsong och det är då de flesta väljer att åka, speciellt de som planerar att göra uppehåll längs vägen. Under denna tid är väderförhållandena behagliga och dagarna långa, vilket gör att resenären kan spendera mycket tid ute och utforska omgivningarna och de olika sevärdheterna. Vad gäller tågresan så kan det vara något varmt under sommaren eftersom inte alla tåg har luftkonditionering.

Under oktober - april är stora delar av den transsibiriska rutten täckt med snö vilket ger resan charm. Den som söker ytterligare äventyr kan till exempel ge sig ut på en tur med hundspann genom tajgaskogarna vid Baikalsjön eller åka långfärdsskridskor på någon av Mongoliets floder.

Vill du göra stopp längs vägen?
Eventuella stopp längs resvägen måste planeras i förväg då biljetterna utfärdas för exakta sträckor. Se förslag på stopp under fliken "Sevärt längs vägen".

Kupé
Det finns två klasser att välja mellan - 1:a klass (2-bäddskupé) och 2:a klass (4-bäddskupé). Vissa tåg har en tredje klass, s.k. platskart, där man istället för i kupéer sover i en öppen vagn med sängar (rekommenderas inte). Dam och herr blandas i samtliga klasser.

Vagn
Det finns två toaletter med handfat per vagn. I 1:a klass delas dessa av 16 passagerare och i 2:a klass delas de av 32 till 36 passagerare. Man har möjlighet att ordna te/kaffe i vagnen då det finns en "samovar" (vattenkokare) med hett vatten tillgänglig för passagerarna. Det finns tågvärdar i varje vagn som gärna hjälper till, sina begränsade språkkunskaper till trots. Man får sänglinne ombord, men handduk bör medtas hemifrån. Det finns tillgång till tre stycken eluttag i korridoren.

Finns det dusch ombord?
Flera av de ryska långdistanstågen erbjuder duschfaciliteter till en extrakostnad om ca 70-100 rubel. Ingen handduk eller tvål tillhandahålls och det är praktiskt att ha duschtofflor med sig. De kinesiska och mongoliska tågen erbjuder ej duschmöjligheter.

Restaurang
Samtliga tåg som trafikerar långa distanser har restaurangvagn. Vanligtvis fungerar matserveringen för individuella resenärer bra. Ett undantag är när det finns många grupper på tåget som äter enligt förbestämda tider, vilket kan göra att personalen inte hinner ta hand om alla samtidigt (gäller högsäsong). Roligt för många turister är de "marknader" som sträcker sig längs perrongerna där man har möjlighet att inhandla godis, frukt och hemgjord mat av lokalbefolkningen. Det är dock bra att avstå från stekt kött och fisk då det ofta kan vara gammalt.

Livet på tåget
När man tillbringat ett par dagar på tåget börjar man känna sig som hemma. Man känner till tågvärdarna och man spenderar mycket tid med medpassagerarna genom att prata, spela kort eller tillsammans njuta av utsikten genom fönstret. Besöken på restaurangen varvas med kortare tupplurer och man faller sakteliga in i den transsibiriska rytmen, en rytm som innebär en närmast total avkoppling.

Att resa med barn
Det finns inga direkta nackdelar med att resa med barn då login på tåget samt infrastrukturen vid de vanligaste anhalterna fungerar bra. De yngsta resenärerna har dock en tendens att lätt bli uttråkade så det är bra att ta med spel, böcker m.m. Att resa längs transsibiriska järnvägen erbjuder sina yngsta medpassagerare en fantastisk och oförglömlig introduktion till världen. Observera att tågpriset är rabatterat för barn under 12 år.

Jag är vegetarian eller laktosintolerant
Det är normalt inga problem med att få vegetarisk eller laktosfri kost på tåget. 

Hur mycket pengar ska man ha med sig?
Informationsmaterialet som vi tillhandahåller innan avresan kommer att ge dig en uppfattning om aktuella kostnader i respektive land. Att äta och dricka i storstäderna kostar ungefär lika mycket som i Sverige, lokala transporter är dock mycket billigare.

Visum

Utförliga visuminstruktioner anpassade till resan skickas i samband med bokning.

Pass ska vara giltigt minst 6 månader efter hemresedagen och ska innehålla minst 6 tomma sidor. Kontrollera att passet är helt. Passen som börjat gå sönder godkänns inte och anses vara ogiltiga.

Informationen nedan gäller för nordiska medborgare om inget annat anges. Vänligen kontakta oss angående föreskrifter och regler för icke-nordiska medborgare.

Visum till Ryssland

Följande handlingar krävs för att ansöka om visum:

  • Pass i original (visumet stämplas in i passet/passkopior godkänns ej)
  • Ifylld visumansökan (fylls i elektroniskt http://visa.kdmid.ru)
  • 1 foto i färg
  • Försäkringsintyg 
  • Elektronisk visumansökan: för att fylla i viseringsansökan elektroniskt, vänligen besök det ryska utrikesdepartementets hemsida, som har följande webbadress: http://visa.kdmid.ru. Glöm inte att skriva ut och signera den ifyllda visumansökan, samt att bifoga den till de övriga dokumenten.

Krav på foto:

  • 1 foto i färg (ca 35 x 45 mm)
  • skall vara välliknande och av god kvalitet (taget i en fotoautomat/fotoateljé) och inte äldre än 6 månader
  • utan glasögon 
  • taget rakt framifrån mot en jämn och vit bakgrund
  • utan huvudbonad (undantag medges av religiösa skäl men hela ansiktet måste då synas)
  • fotot ska klistras fast på ansökan
  • Försäkringsintyg avseende hemförsäkring (s.k. Rysslandsintyg, kopior godkänns) beställs från försäkringsbolaget (det är inget som man vanligtvis har hemma).  Intyget ska vara skrivet på engelska och namn på den försäkrade samt försäkringsperiod (fr.o.m. - t.o.m. datum) framgå. Intyget måste också vara stämplat och underskrivet av försäkringsbolaget. 

Visumhandlingarna som inte uppfyller dessa krav accepteras ej och medför därför att handläggningstiden förlängs. Konsulära avdelningen äger rätten att bjuda in en sökande för en personlig intervju och ställa frågor om personliga, finansiella, affärsmässiga och korporativa förehavanden som står i samband med din resa samt om dennes ryska kontakter, partner och anhöriga. Ta hänsyn till att visumhandläggare kan förlänga behandlingsperioden upp till 30 kalenderdagar om det finns speciella orsaker.

 

Visum till Mongoliet

Följande handlingar krävs för att ansöka om visum:

  • Pass i original (visumet stämplas in i passet/passkopior godkänns ej)
  • Ifylld visumansökan på engelska
  • 1 foto. Fotot ska vara nytaget, välliknande och av god kvalitet 

 

Visum till Kina

Följande handlingar krävs för att ansöka om visum:

  • Pass i original (visumet stämplas in i passet)
  • Ifylld visumansökan
  • 1 färgfoto med vit bakgrund

Är du icke-svensk medborgare bosatt i Sverige måste kompletterande dokument som personbevis, kopia på svensk id-handling och ett intyg från arbetsgivare bifogas med dina visumhandlingar. Det är numera endast möjligt att ordna kinesiskt visum för icke-svenska medborgare som är bosatta i Sverige, så är du t.ex. finsk medborgare bosatt i Finland hänvisas du till kinesiska ambassaden i Helsingfors för att ordna med visum där.